Doradzamy, pomagamy, zatrudniamy Panie i Panów do opieki nad osobami starszymi w domach prywatnych w Niemczech.
Doradzamy, pomagamy, zatrudniamy Panie i Panów do opieki nad osobami starszymi w domach prywatnych w Niemczech.

Kiedy senior (Senioren) cierpi na bezsenność.

Bezsenność (Schlaflosigkeit) to przypadłość, która dotyka coraz młodszych osób. Na problemy ze snem narzekają już 50-latkowie. U starszych osób, bezsenność występuje jeszcze częściej. Niestety bezsenna noc seniora, oznacza także nieprzespaną noc dla opiekunki (Betreuerin). Jak sobie z tym problemem poradzić?

 

Jakie są przyczyny bezsenności?

Przyczyn występowania bezsenności jest wiele. Jedną z częściej występujących przyczyn, która jest stosunkowo łatwa do zniwelowania, jest nieodpowiednia higiena snu. W wielu przypadkach wystarczy odpowiedni rytm dnia poprzez zmianę dotychczasowych nawyków, aby podopieczny przestał uskarżać się na nieprzespane noce. Są jednak sytuacje, kiedy bezsenność jest silnie powiązana z występującą chorobą. Każdy człowiek wie, że zmaganie się z jakąkolwiek chorobą może usilnie zaburzyć rytm snu. Wśród seniorów (Senioren) pojawiają się problemy z kręgosłupem czy ból stawów, przez które nie mogą spać. Przyczyną bezsenności często jest także zbyt wysokie ciśnienie czy duszności, które są wynikiem chorób układu oddechowego.

Należy również wspomnieć, że problemy ze snem spowodowane są nie tylko chorobami fizycznymi, ale mogą dotyczyć także chorób psychicznych. Depresja czy stany lękowe także mogą skutecznie utrudniać spokojny sen. Ogromnym plusem tej całej sytuacji jest fakt, iż z bezsennością można walczyć.

 

Sposoby na walkę z bezsennością

Aby zminimalizować ryzyko nieprzespanej nocy, należy zadbać o prawidłową higienę snu. Podopieczny może mieć problemy z zasypianiem, ponieważ jego aktywność fizyczna jest zbyt mało rozwinięta, co powoduje także ucinanie drzemki w ciągu dnia. Dodatkowo, na jakość snu może przekładać się również nieodpowiednia dieta. Należy zatem zadbać o to, aby senior spożywał lekkostrawne posiłki, które nie powodują uczucia zgagi oraz nie podawaj seniorowi napojów, które mogą zawierać kofeinę. Zamiast tego wprowadź do diety napary ziołowe, np. z melisy. Oprócz diety zadbaj również o aktywność fizyczyną. Każdy, nawet najmniejszy ruch na świeżym powietrzu, przekłada się na spokojną i przespaną noc. Dodatkowo zapobiega występowaniu drzemek w ciągu dnia, które utrudniają zasypianie w nocy. Warto wprowadzić także rytuał kąpieli relaksującej, a tuż przed snem dobrze byłoby zadbać o wietrzenie sypialni osoby starszej.

 

Walka z bezsennością może być trudną walką, ale z pewnością nie jest niemożliwa. Jeśli jej przyczyna, leży u podnóża niewłaściwego rytmu dnia, to z pewnością jest ogromna szansa na zniwelowanie tego problemu do minimum. Problem zwiększa się wtedy, gdy trudności z zasypianiem dotyczą jakiejś poważnej choroby. Należy wówczas zaczerpnąć porady u lekarza prowadzącego. Być może skuteczne okaże się zastosowanie dodatkowym leków.