Doradzamy, pomagamy, zatrudniamy Panie i Panów do opieki nad osobami starszymi w domach prywatnych w Niemczech.
Doradzamy, pomagamy, zatrudniamy Panie i Panów do opieki nad osobami starszymi w domach prywatnych w Niemczech.

Zaparcia u seniora

Zaparcia (Verstopfung) uznawane są za chorobę przewlekłą. O ich występowaniu możemy mówić wtedy, gdy wypróżnianie występuje rzadziej niż 3 razy w tygodniu, a dodatkowo powoduje duży dyskomfort. Jak zatem należy przeciwdziałać, aby ulżyć podopiecznemu w prawidłowym funkcjonowaniu? Jak zniwelować zaparcia u seniora (Senioren)?

Wraz z wiekiem częstotliwość występowania zaparć wzrasta. Szacuje się, że schorzenie to dotyka ok. 40% seniorów po 65. roku życia. Zaparcia (Verstopfung) wynikają najczęściej z problemów przewodu pokarmowego. Dyskomfort jaki im towarzyszy przyjmuje postać wzdęć, uczucia pełności, parcia na stolec oraz uczucia niepełnego wypróżnienia.

Najczęstsze powody występowania zaparć

Główną przyczyną są zmiany anatomiczne, do jakich dochodzi u osób w podeszłym wieku (altere Person). Wraz z wiekiem dochodzi również do obniżenia spoczynkowego ciśnienia zwieracza odbytu. Oprócz tego wpływ na występowanie tego schodzenia ma dieta ubogoresztkowa, czyli taka, która posiada zbyt małą ilość błonnika. Dodatkowo, niewielka ilość przyjmowanych płynów również ma ogromne znaczenie dla prawidłowego i systematycznego wypróżniania się. Ponadto, do częstych przyczyn zalicza się także występowanie przeszkód mechanicznych, takich jak nowotwory jelita grubego, kamienie kałowe, zwężenie jelit świadczące o chorobie Leśniowskiego – Crohna oraz zapalenie jelita grubego. Choroby ogólnoustrojowe i choroby układu nerwowego potęgują negatywny wpływ na odpowiednią perystaltykę jelit. Należy wiedzieć, że zaparcia (Verstopfung) występują również u seniorów leżących lub prowadzących siedzący tryb życia oraz w momencie przyjmowania dużych ilości leków.

Jak walczyć z zaparciami?

Zaparcia u osób starszych (Verstopfung bei älteren Menschen) to dość powszechny temat. Walkę z tym problemem najlepiej rozpocząć od wprowadzenia zmian w obecnej diecie. Przede wszystkim należy wprowadzić produkty bogate w błonnik, zwiększyć spożywacie płynów- głównie woda i soki owocowo- warzywne, a także zrezygnować z warzyw wzdymających, typu fasola czy groch. Warto stosować wszelkiego rodzaju probiotyki. Te naturalne to np. jogurt naturalny i kefir, ale można również skorzystać z preparatów probiotycznych zakupionych w aptece. Niezmiernie ważna jest również częstotliwość spożywanych posiłków. Najlepiej, jeśli będą one spożywane regularnie co 3-4 godziny.

Powyższe przykłady, to zdecydowanie naturalne sposoby na walkę z zaparciami. Zdarza się jednak, że są one niewystarczające. Należy wówczas wspomóc się farmakologią, w tym przypadku środkami przeczyszczającymi. Niestety wraz z ich stosowaniem pojawia się również zwiększone ryzyko wystąpienia niewydolności narządów, a w tym zaburzeń wodno- elektrolitowych.

Występowanie zaparć może mieć również negatywne skutki u osób, które cierpią na inne choroby przewlekłe, dlatego tak ważna jest dbałość o ich skuteczne niwelowanie.